Тепер це не просто «вітрини» з вакансіями, а платформи для спілкування компаній із кандидатами. Вони не лише інформують, а й навчають, показують перспективи, пояснюють нюанси кар’єрного розвитку — і навіть розважають.
У США тільки великі університети щороку організовують сотні профільних заходів. У Німеччині проходить понад 200 кар’єрних фестивалів та івентів, серед яких Jobmesse та Karrieretag. У Китаї China International Talent Exchange Conference зібрала у 2023 році понад 50 000 учасників, а паризький Paris pour l’Emploi за 20 років роботи з’єднав більш ніж 80 000 кандидатів з роботодавцями. Загалом попри розвиток онлайн-рекрутингу, офлайн-фестивалі й досі залишаються цінними як для компаній, так і для кандидатів — і на це є кілька вагомих причин.
Об’єднати кандидатів з роботодавцями
Після одного з кар’єрних ярмарків Університет Каліфорнії в Ріверсайді провів опитування серед учасників. Виявилося, що, окрім пошуку роботи, головною причиною відвідати захід був нетворкінг. І це логічно: знайомства та професійні зв’язки — один із найкращих способів знайти хорошу вакансію. За оцінками, від половини до майже 80% вакансій закриваються саме через рекомендації та особисті контакти.
Ще цікавіше, що знайомі з далекого кола можуть допомогти навіть більше, ніж друзі чи колеги. Дослідники з Гарварду, Стенфорду та MIT перевірили це на LinkedIn і з’ясували: люди з ширшою мережею віддалених контактів отримували більше кар’єрних можливостей, ніж ті, хто спілкувався переважно зі своїм найближчим оточенням. А кар’єрні події — чудова можливість завести саме такі «віддалені» знайомства.
Щоб заохочувати нетворкінг на подіях, фестивалі та ярмарки створюють спеціальні зони та формати, що допомагають об’єднати кандидатів з роботодавцями. Один із найпоширеніших останнім часом — експрес-нетворкінг, швидкі бізнес-знайомства. У межах такого формату шукачі роботи швидко знайомляться та презентують себе десяткам компаній, витрачаючи на кожний діалог лічені хвилини. Такий підхід дозволяє одразу перейти до суті та сфокусуватися на результаті.
Формат експрес-нетворкінгу та зони для швидких знайомств вже стали стандартом для багатьох кар’єрних івентів. Наприклад, на Фестивалі кар’єри, що пройде на ВДНГ з 22 по 25 травня, ми також облаштуємо кілька просторів під нетворкінг.
Залучити та навчити
Чи не головна аудиторія кар’єрних івентів — студенти. Дослідження показують, що молодь, яка відвідує такі події, має більше можливостей для працевлаштування, причому з вищою зарплатою. А для роботодавців це можливість знайти талановитих людей, які потенційно можуть стати лідерами команд.
Щоб зацікавити молодь, кар’єрні фестивалі дедалі більше фокусуються на інтерактивності. Так, на заході Project BEST у Західній Вірджинії (США) студенти не лише знайомилися з різними професіями, від будівництва до логістики, а й самі випробовували себе в різних ролях: керували вантажівкою та краном, працювали з бетоном та іншими будівельними матеріалами.
Крім того, кар’єрні фестивалі частіше пропонують навчальні воркшопи, де учасники можуть відпрацювати важливі навички: складання резюме, підготовку до співбесіди тощо. Наприклад, на німецьких івентах Jobmesse та Karrieretag спеціалісти не лише розповідають про особливості працевлаштування, а й перевіряють резюме та роблять безкоштовні фото для кандидатів — і навіть консультують щодо дрес-коду для співбесіди.
Відкрити нові можливості
Ще одна велика категорія відвідувачів кар’єрних івентів — і водночас «джерело» талантів для компаній — люди, що шукають нові можливості. Для тих, хто планує змінити професію чи перекваліфікуватися, такі заходи пропонують лекції, майстер-класи, профорієнтаційні консультації, а також можливість пройти співбесіду.
Часто на кар’єрних фестивалях створюють окремі зони для різних груп: жінок, переселенців, ветеранів. Деякі ініціативи навіть переростають у масштабні проєкти. Наприклад, в США діють Hiring Our Heroes — спеціальні івенти для колишніх військових, які проходять у десятках міст і допомагають знайти роботу, у середньому, майже половині учасників. Подібні можливості, зокрема для ветеранів, будуть представлені й на нашому фестивалі.
Довгострокова вигода
Кар’єрні дні цінують за швидкий результат — нові контакти, знайомства, закриті вакансії. І це справді працює. Але їхній ефект відчутний і в довгостроковій перспективі. Дослідження показують, що впродовж кількох місяців після таких заходів компанії активніше наймають нових співробітників. Це відбувається тому, що і роботодавці, і кандидати краще розуміють ринок і свої можливості.
Зрештою, будь-яка публічна активність — особливо така масштабна як участь у кар’єрному івенті — позитивно впливає на бренд роботодавця. Існують оцінки, що двоє з трьох учасників змінюють своє враження про компанію на краще після взаємодії з нею на таких заходах. Тож кар’єрні фестивалі — це не лише можливість знайти талановитих кандидатів «тут і зараз», а й шанс зміцнити репутацію компанії.
Перспективи в Україні
Зі змінами, що відбуваються зараз на ринку праці України, нам потрібно більше таких івентів — щоб розповідати про можливості, навчати, допомагати у перекваліфікації та об’єднувати шукачів роботи із компаніями. Західний досвід показує, що такий підхід залишається вкрай ефективним для розвитку економіки й країни в цілому.
За деякими оцінками, реальний рівень безробіття в країні може сягати 20%. З одного боку, багато людей не можуть знайти роботу, особливо в таких сферах, як IT. З іншого — бракує кадрів у професіях першої ланки: продавців, водіїв, вантажників, різноробочих. Основна причина очевидна — війна та її наслідки. Але цей дисбаланс також свідчить про відсутність системної взаємодії між роботодавцями та кандидатами, що призводить до розбіжності між очікуваннями і реальною ситуацією на ринку праці.
По-друге, на ринку праці з’являються нові групи шукачів — ветерани, внутрішні переселенці. Водночас багато компаній відкривають «традиційно чоловічі» професії для жінок. Така швидка трансформація потребує діалогу та нових рішень. Кар’єрні івенти дають можливість як роботодавцям, так і кандидатам зрозуміти перспективи, а також визначити конкретні кроки для подальшого розвитку. Особливо враховуючи офлайн-формат, який може бути зрозумілішим та зручнішим для певних категорій, ніж онлайн-платформи з пошуку роботу.