Співавтор: Микола Гелетій, старший юрист CMS Cameron McKenna Nabarro Olswang
Багато підприємств вирішили підтвердити свою критичність ще до нового року і зіткнулися із неочікуваними практичними нюансами та перешкодами. Деякі із них розглянемо у цій статті.
Нюанс 1: Оновлені галузеві підкритерії
Після набрання чинності нових правил Кабмін надав міністерствам 10 днів для оновлення галузевих підкритеріїв. Більшість міністерств опублікували нові підкритерії зі значною затримкою, що на практиці ускладнило подачу нових заявок на критичність до нового року (подання після нового року може затримуватись через тимчасову відсутність фінансової звітності за попередній квартал).
Попри те, що за загальним правилом для отримання критичності підприємство повинно відповідати мінімум трьом критеріям без необхідності дотримання галузевих підкритеріїв, деякі міністерства вимагають від усіх підприємств відповідати хоча б одному з галузевих підкритеріїв та повертають заявку на доопрацювання у разі невідповідності.
Рекомендація: Ознайомтесь із підходами релевантного міністерства до вимог дотримання галузевих підкритеріїв та за необхідності визначте, чи підприємство їм відповідає.
Нюанс 2: Наявність додаткових роз’яснень (гайдів) міністерств
За новими правилами міністерства оновили галузеві підкритерії для визначення підприємств критично важливими. Деякі міністерства додатково опублікували роз`яснення з поясненням технічних моментів подання заяв (наприклад, із ширшим переліком документів для підтвердження кожного секторального підкритерію).
Попри те, що такі роз’яснення не мають сили нормативних актів та обов’язкового характеру, на практиці виконавці окремих міністерств вимагають від підприємств їх дотримання, навіть якщо подібних вимог ані в Законі, ані у Порядку немає. У багатьох випадках такі міністерства повертають заяву на доопрацювання або відмовляють у її розгляді без конкретизації причини повернення/відмови.
Рекомендація: Перед поданням заяви до релевантного міністерства перевірте, чи опубліковано додаткові роз’яснення міністерства та чи відповідає заява усім технічним вимогам.
Нюанс 3: Обрахунок середньої зарплати за рекомендаціями Мінекономіки
Одним із обов’язкових оновлених критеріїв для будь-якого підприємства, що хоче отримати критичний статус, є середня зарплата працівників, не нижча за 2,5 мінімальні заробітні плати за попередній квартал (на сьогодні – 20 тисяч гривень).
Після опублікування нових вимог Мінекономіки надало додаткові роз`яснення, як правильно вирахувати середню заробітну плату у листі від
На практиці, деякі міністерства можуть додатково вимагати підтверджуючі документи розрахунку (зокрема, засвідчені директором копії Податкового розрахунку).
Рекомендація: Перерахуйте розмір середньої заробітної плати за рекомендаціями Мінекономіки та підготуйте підтверджуючі документи такого розрахунку.
Нюанс 4: Дотримання внутрішніх вимог міністерств до зразків документів
Порядком не встановлюються обов’язкові зразки для всіх документів, що подаються разом з заявою на критичність. Наприклад, у Порядку відсутній зразок довідки про середню заробітну плату.
Натомість окремі міністерства мають внутрішні роз’яснення (які часто відсутні у публічному доступі) із власними вимогами до форми заяви та підтверджуючих документів. Так, встановлюються специфічні вимоги щодо тексту документів, їхнього засвідчення, обов’язкових реквізитів тощо.
Рекомендація: Уточніть у представників релевантного міністерства специфічні вимоги до документів та у разі необхідності отримайте актуальні зразки типових форм документів.
Нюанс 5: Активна комунікація із виконавцями
Міністерства мають різний підхід до комунікації із заявниками. Деякі міністерства можуть самостійно зв’язатися із заявником та просити виправити недоліки або надати додаткові документи. Інші ж, навпаки, не контактують із заявниками та повертають заяву з формальною відмовою чи проханням доопрацювати заяву без вказівки на недоліки.
Рекомендація: Завжди перевіряти, чи зареєстрована ваша заява у канцелярії відповідного міністерства та проактивно моніторити статус розгляду заяви до моменту прийняття рішення (для цього потрібно мати контакти виконавців, що безпосередньо працюють над заявою в міністерстві).
Нюанс 6: Бронювання для тих, у кого немає технічної можливості бронювання в Дії
З 1 грудня 2024 року єдиною опцією бронювання працівників є бронювання через портал Дія, що значно пришвидшує бронювання порівняно з попереднім паперовим процесом. Водночас не всі роботодавці мають доступ до функціоналу бронювання в кабінеті роботодавця на порталі. Зокрема, це стосується міжнародних організацій та представництв міжнародних компаній.
За новими правилами такі роботодавці мають звертатися до релевантних міністерств з проханням забронювати їхніх працівників через кабінет міністерства. Проте, на практиці більшість міністерств досі немає такої технічної можливості.
Рекомендація: Подати офіційний запит із проханням забронювати працівників та проактивно комунікувати із представниками релевантного міністерства щодо технічної можливості бронювання працівників через кабінет міністерства.