KONKORS: Концентрат новин

Головне, без зайвого

Міжнародні перевозки з України — що зміниться для пасажирів через новий закон / NV


Про що законопроєкт?

Цей рік можна сміливо назвати роком інфраструктурних змін та покращень в автобусному секторі в рамках реформи Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури. Але не варто забувати, що ці зміни проводяться вперше за 20 років, а значить деякі поняття та законодавчі норми просто застаріли, а деяких — немає в документах.

На сьогодні в секторі пасажирських автобусних перевезень є ряд проблем. А саме: низький рівень безпеки через безвідповідальність перевізників, відсутність контролю за репутацією та компетентністю перевізників, нерівні умови для офіційних перевізників через конкуренцію з нелегалами.

Основна мета законопроєкту 4560 — удосконалити законодавче регулювання ринку послуг автомобільного транспорту в Україні та адаптація норм законодавства України до нормативів ЄС. Проєкт передбачає застосування термінів, переважна більшість яких покликана оновити нормативно-правову базу для розвитку ринку послуг автомобільного транспорту в Україні.

Так, проєктом:

  • Визначаються особливості ліцензування на автомобільному транспорті відповідно до європейських положень (Регламент ЄС 1071/2009)
  • Запроваджується система отримання свідоцтв професійної компетентності менеджерів з перевезень
  • Впроваджується механізм підтвердження бездоганної ділової репутації автомобільних перевізників
  • Встановлюються заходи впливу на автомобільних перевізників та норми, які реагуватимуть усі аспекти адміністративних правопорушень у сфері перевезень пасажирів та вантажів.

Особливості ліцензування

На сьогодні законодавством сформовано досить гнучкі приписи щодо отримання ліцензії на право перевезення пасажирів. Проєктом же пропонується визначити чіткі вимоги до перевізників, включаючи державну реєстрацію суб’єкта господарювання та його офісу, бездоганної ділової репутації, професійної компетентності, належного фінансового стану.

Зокрема, ліцензіат повинен відповідати вимогам щодо належного фінансового стану, підтвердити який можна шляхом надання банківської гарантії або договору страхування відповідальності за шкоду заподіяну життю чи здоров’ю пасажирів під час користування автомобільним транспортом.

Важливим нововведенням є те, що ліцензіат, здобувач ліцензії, а також менеджер повинні мати бездоганну ділову репутацію, яка втрачається у разі вчинення кримінального або адміністративного правопорушення, пов’язаного зі службовою або професійною діяльністю, у тому числі порушення вимог законодавства у сферах господарської діяльності, безпеки на автомобільному транспорті, дорожнього руху тощо.

Менеджер з перевезень

Також документом, як зазначалось вище, вводиться поняття «менеджер (управитель) з перевезень», яким визначається фізична особа, що має достатній рівень професійної компетентності щодо планування та організаційного забезпечення пасажирських та/або вантажних перевезень. Це має бути підтверджено свідоцтвом професійної компетентності.

Зазначеним свідоцтвом підтверджуватиметься відповідність професійної компетентності та/або кваліфікації менеджера встановленим вимогам. У положеннях законопроєкту визначено процедури оформлення, видачі та моніторингу відповідних свідоцтв та строк їх дії (10 років).

Інформаційна система

Закон пропонує створити Єдиний комплекс інформаційних систем (ЄКІС) у сфері безпеки на наземному транспорті. Це буде система, в якій збиратиметься вся інформація про перевізника — зокрема й дані про порушення законодавства. Вимоги стосуватимуться перевізників, які здійснюють міжнародні чи внутрішні перевезення пасажирів, вантажів або небезпечних вантажів. Підтверджувати нові ліцензійні умови потрібно буде через рік після того, як закон набуде чинності.

Отже, через рік Україна має отримати якісні автобусні пасажирські перевезення, де водії не можуть залишати пасажирів незрозуміло де, порушувати ПДР, а також скасовувати автобуси без належної причини. Такі ненадійні перевізники просто відсіюються через унеможливлення їх роботи, а якість перевезень стане на одному рівні з європейською.

Підсумовуючи, невдовзі ринок автобусних пасажирських перевезень України зробить величезний крок вперед на шляху до вдосконалення та наближення до європейських стандартів, адже на «арені» залишаться лише ті перевізники, які зможуть довести та підтвердити свою здатність забезпечити пасажирів якісними послугами.